Narrow your search
Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek online hulpverlening : met internet Zorg en Welzijn verbeteren.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789036803748 Year: 2013 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Handboek online hulpverlening is tot stand gekomen op basis van meer dan tien jaar ervaring met online hulpverlening en bevat alle relevante aspecten van dit vakgebied. Deze geheel vernieuwde editie geeft een uitgebreide beschrijving van de methodiek en de daarbij horende kenmerken. Ook komen de voor- en nadelen en verschillende vormen aan bod. Het implementatieproces en de organisatorische implicaties worden behandeld, zoals techniek, veiligheid, recht, PR en de veranderende rol van hulpverleners. Door het hele boek heen staan voorbeelden van bestaande online- en blended interventies. In vergelijking met de vorige editie is er extra aandacht voor wetenschappelijk onderzoek, blended hulpverlening, mHealth, therapietrouw, leerstijlen en de zeven kenmerken van een competente online hulpverlener. Dit handboek is zowel geschikt voor hulpverleners en managers die zich oriënteren op online hulpverlening als organisaties die hun online hulpaanbod willen doorontwikkelen.


Book
Documenteren voor jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9789088503276 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving met voorbeelden van een creatief-pedagogische benadering voor leerkrachten in het basisonderwijs.Mart SeerdenVierkante uitgave, rijk van inhoud, opgebouwd rond het fascinerende thema 'Documenteren met kinderen'. Deze creatief-pedagogische benadering wordt al decennia lang gepraktiseerd in Noord-Italië (Reggio en omgeving), kent een aantal van oudsher bekende Montessori-elementen en gaat uit van kinderen als competente, actieve, inventieve, scherpzinnige, creatieve en interactieve individuen. Het hier beschreven 'documenteren' speelt ten diepste in op betekenisvol leren door en met kinderen op basis van bij hen aanwezige interesses en nieuwsgierigheid. Kinderen worden actief uitgenodigd om te observeren, te bedenken, te plannen en te documenteren aan de hand van thema's uit de wereld om hen heen. Het (educatief) ontwerpen van een documentatie gebeurt aan de hand van zes aandachtspunten: wat ? bepalen waarover de documentatie gaat; wie ? bepalen wie de doelgroep is; waarmee ? observatie-instrument kiezen; hoe ? de media kiezen waarmee je documenteert; wanneer ? plannen wanneer je aan de documentatie werkt; waar ? werkruimtes inrichten en plaats binnen (of buiten) de onderwijs- of opvangvoorziening bepalen. De thematiek wordt praktisch in beeld gebracht met tal van gefotografeerde voorbeelden van individuele dan wel groepsprojecten. Voor leerkrachten op basisscholen niet te missen.© NBD BiblionWat is pedagogisch documenteren? Door voorwaarden te scheppen, te reflecteren, de verbeelding de ruimte te geven geef je het dagelijkse doen en laten van volwassenen en kinderen betekenis. Documenteren is daarbij een georganiseerde, bewuste handeling die geen einddoel kent maar ergens aankomt om weer verder te gaan.Concrete beschrijvingen van de verschillende fasen van documenteren vullen het theoretisch kader aan. Als lezer leer je stap voor stap hoe je de documentatie gebruikt als communicatiemiddel én als manier om uitgevoerde projecten te presenteren. Maar je leert vooral dat documenteren een leermoment en een reflectiemiddel is.In Noord-Italië werken kindercentra al lang met deze manier van omgaan met kinderen, ouders en de omgeving. De ervaringen die zij hebben opgedaan, de documentatiematerialen- en instrumenten die ontwikkeld zijn in verschillende voorzieningen voor jonge kinderen zijn op een toegankelijke manier beschreven.Dit boek vertelt niet alleen wat pedagogisch documenteren is, het biedt ook ondersteuning om ermee aan de slag te gaan. Hoe kun je het in je opvang implementeren? Wat betekent het voor begeleiders, voor kinderen en ouders om op die manier te gaan werken? De praktijkvoorbeelden laten concreet zien wat observeren en inspelen voor het team en de kinderen doet. Pedagogisch documenteren maakt ervaringen zichtbaar en bespreekbaar. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503276/documenteren-voor-jonge-kinderen-laura-malavasi-barbara-zoccatelli


Book
DichtErBij : wegen en overwegen in het sociaal werk
Authors: --- ---
ISBN: 9789046903827 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De praktijk van sociale professionals verandert sterk. Professionals lossen niet langer vanuit hun spreekkamer problemen op, maar versterken met vroegtijdige, gerichte interventies de zelfredzaamheid van cliënten. 'Dichterbij' is de naam van de methodiek die de startfase van hulp- en dienstverlening én het vervolg aanpast aan deze nieuwe werkwijze. Hierbij wordt veel aandacht geschonken aan de kennis, vaardigheden en houding die de sociale professional in veranderende opdrachten nodig heeft.Het boek werd ontwikkeld in samenwerking met hogescholen en het werkveld. Het omvat een cyclische methode die de versterking van de eigen kracht van het cliëntsysteem actief beïnvloedt. Tijdens ieder contact met de cliënt staat een aantal kernvragen centraal: Hoe staat het probleem er voor? Welke oplossingen dienen zich aan? Wat is de beste stap die we kunnen zetten? En hoe reageert de cliënt op deze aanpak? De grondhouding van de professional krijgt veel aandacht. Het werk biedt achtergronden, een werkproces en essays over de inhoudelijke basis van de methodiek; voorbeelden uit de actuele praktijk onderstrepen de heldere theoriewww.epo.be


Book
Het mooie is dat je er niet alleen voor staat. : individuele begeleiding van jongeren.
Authors: ---
ISBN: 9789088504273 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is een groeiende behoefte aan individuele begeleiding van jongeren. Deze begeleiding biedt hen individuele aandacht, maatwerk en de mogelijkheid voor persoonlijke groei. Om de straatcultuur te kunnen doorbreken werken steeds meer politieagenten, hulpverleners, docenten en jongerenwerkers liever één op één. Een ander voordeel van individueel werken is dat professionals beter kunnen aansluiten bij de behoeften van de jongeren waarmee zij werken. Niet verwonderlijk dus dat de projecten voor individuele begeleiding als paddenstoelen uit de grond schieten. Systematische methodiekontwikkeling van individuele begeleiding bestaat echter nog niet. Zo is er weinig bekend over de doelen van individuele begeleiding, potentiële doelgroepen en de werkzame bestanddelen. En weten we niet of individuele begeleiding een rol speelt in het opgroeien en de ontwikkeling van jongeren. Of wat de beste randvoorwaarden voor het bieden van begeleiding zijn. Dit boek is een eerste stap in een gedegen methodiekontwikkeling van individuele begeleiding van jongeren. Het brengt overzichtelijk in beeld wat de afgelopen decennia in de wetenschappelijke en vakliteratuur, projectbeschrijvingen en evaluaties is geschreven over de betekenis en uitvoering van individuele begeleiding in het jongerenwerk.


Book
Kunst- en erfgoededucatie : theorie en praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789033489389 Year: 2013 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken


Book
Eigen kracht-conferenties, burgers aan zet
Author:
ISBN: 9789044130768 Year: 2013 Volume: 1 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tijdens een Eigen Kracht-conferentie maken mensen samen met familie en bekenden een plan voor de toekomst. Zij worden voor de organisatie van de conferentie geholpen door een onafhankelijke Eigen Krachtcoördinator.Aan de basis ligt de overtuiging dat ieder individu, gezin of samenlevingsvorm beschikt over een netwerk. Bij het optreden van medische, psychische, relationele problemen hebben mensen de neiging om zich te isoleren. Eigen Kracht-conferenties vertrekken van de hulpvrager en zijn netwerk en ondersteunt die bij het vergroten van zijn kring. Door het vergroten van de kring om iemand heen, vergroot ook het draagvlak en daarmee de slaagkansen voor de uitvoering van het plan.Eigen Kracht-conferenties zijn een besluitvormingsmodel dat bepaalde burgerrechten wil garanderen: het recht van mensen om (opnieuw) eigenaar te worden van hun hulpvraag en op het behouden van de regie over mogelijke oplossingen. Door burgers te erkennen in hun positie als besluitvormers worden zij niet alleen geactiveerd, maar ontstaat er ook de mogelijkheid tot samenwerking tussen informele en formele zorg. Door de focus niet te leggen op de problemen, maar op de kracht van de familie en het sociaal netwerk wijzigt de positie van de hulpvrager. Vermaatschappelijking van de zorg kan pas mogelijk worden wanneer de cliënt een andere positie kan innemen. Hij wordt van afhankelijke hulpvrager een persoon met versterkte mogelijkheden om keuzes te maken.www.maklu.be


Book
Training gespreksvaardigheden voor social work
Authors: ---
ISBN: 9789036802475 Year: 2013 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek behandelt de meest voorkomende vaardigheden voor sociaal werkers in praktische zin en bevat een groot aantal oefeningen, bruikbaar als basis om je verder te bekwamen in het voeren van gesprekken met cliënten, hun netwerk en je collega's.Op de website vind je bovendien veelvoorkomende fragmenten van gesprekken


Book
Beschermjassen, transculturele hulp aan families
Authors: ---
ISBN: 9789023251224 Year: 2013 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat heeft een hulpverlener nodig om intercultureel competent te zijn? Welke invloed heeft zijn persoonlijke achtergrond op zijn omgang met en oordeel over mensen uit een andere cultuur of context? Hoe kan een werkelijk toegankelijke en goed werkende hulpverlening aan migranten maar ook aan Nederlanders gerealiseerd worden? Welke rol spelen het intergenerationele familiedenken en de gevolgen van migratie daarbij?In deze herziene editie wordt ingegaan op de meerwaarde van het werkmodel 'beschermjassen' bij actuele thema's zoals destructieve familiepatronen (meisjesbesnijdenis en eerwraak), uitsluiting van vaders na scheiding en de acht bakens van welzijn nieuwe stijl. Het werk biedt een nieuw perspectief op de hulpverleningspraktijk. Het gaat in op wat een professional nodig heeft voor een open dialoog met de vreemde ander. Interculturele competenties komen uitgebreid aan de orde. Ook worden instrumenten behandeld, zoals het genogram, die inzetbaar zijn in het contact tussen hulpverlener en cliënt.Deze uitgave bevat pakkende verhalen van mensen die zichzelf ontmoeten in de dialoog met de vreemde ander. Hulpverleners vertellen op een openhartige manier over hun persoonlijke ervaringen. Deze vaak intieme familieverhalen komen heel dicht bij de lezer, die automatisch gaat nadenken over hoe de lijnen lopen in zijn eigen familie. Het is een eyeopener voor velen dat de kracht van families, die in de hulpverlening vaak niet benut wordt, zo eenvoudig in te zetten is


Book
Driehoekskunde : samenwerken in de driehoek cliënt, familie en begeleider
Author:
ISBN: 9789077834596 9077834591 Year: 2013 Publisher: Amersfoort Agiel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Alle professionals die iets voor en met mensen doen, raken automatisch betrokken in een driehoeksverhouding. In dit boek wordt uitgelegd hoe samenwerken een succes kan worden. De meeste voorbeelden in dit boek zijn ontleend aan de gehandicaptenzorg en de zorg voor ouderen maar de principes en de handvaten die besproken worden, zijn toepasbaar in alle professionele relaties. Het boek is zowel voor begeleiders als voor familieleden geschreven. De vele praktijkvoorbeelden maken het boek herkenbaar en prettig leesbaar. Daarnaast is dit boek nadrukkelijk bedoeld voor begeleiders die nog in opleiding zijn. Het zal hen helpen om in plaats van cliëntgericht, driehoeksgericht te werken.


Book
Retourtje inzicht : creatief met diversiteit voor sociale professionals
Authors: ---
ISBN: 9789046903582 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor sociale professionals is het belangrijk inzicht te hebben in de vele facetten van hun eigen identiteit en die van anderen. Dit boek wil hen helpen dit inzicht te ontwikkelen.Het bevat 3 leerroutes. In de route 'Denken' presenteren de auteurs theorieën en een diversiteitsmodel om met diverse aspecten van diversiteit te werken. Geïnspireerd door de Community Art-methode dagen zij in de route 'Doen' studenten uit om op een creatieve en praktische manier aan hun diversiteitscompetenties te werken. In het 'Dagblog van een reiziger' kunnen ze zich laten inspireren door het verslag van een zoektocht naar inzicht. Verder maken studenten kennis met kleurrijke professionals die laten zien hoe zij creatief omgaan met diversiteit.Het werk bevat veel opdrachten: individuele en groepsopdrachten, denk- en doeopdrachten, en real life- en filosofische opdrachten. In alle hoofdstukken wordt gewerkt met internetsites, films, portretten, muziek en theaterRetourtje inzicht bouwt voort op de portretten van zestien welzijnswerkeres die we in 2006 bij elkaar hebben gebracht op de website Kleurrijk welzijn (http://www.kleurrijkwelzijn.nl)

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by